Sommarjobbsmässan genomfördes i digital form genom ett samarbete mellan Mjällby AIF, Sölvesborgs kommun, Arbetsförmedlingen och Langate. Sommarjobbande ungdomar 15 år och äldre fick sedan möjlighet att följa mässan live via en streamingtjänst.
Mässans innehåll bestod bland annat av företagspresentationer, inspirationsföreläsningar inför det framtida arbetslivet, besök från Adam Petersson i Mjällby AIF:s seniortrupp ,tips om skrivande av CV och personligt brev samt den avslutande delen där företagen genomförde snabbintervjuer med de sökande.
När mässan nu i efterhand summeras gör det med en succéartad utgång. Totalt var sex företag på plats som tillsammans erbjöd 185 sommarjobb, 56 arbetsintervjuer genomfördes och över 150 ungdomar anmälde sig och tittade på mässan. Mässans arrangörer kommer inom det närmaste även följa upp hur utgången blev i antalet sökande som faktiskt fick ett sommarjobb.
- Det känns fantastiskt kul att mässan blev så välbesökt och att den genomfördes på det sättet vi planerat. Förutom alla intervjuer och kontakter mellan företag och sökande som skapades så gav vi också 150 stycken ungdomar som skall in i arbetet i framtiden en utbildning och väg in i arbetslivet, säger Jacob Lennartsson projektledare ”Utanför Rektangeln”
- Att över 150 stycken sommarjobbssökande såg den digitala sommarjobbsmässan är långt och förväntan och fantastiskt roligt. Det gjorde att vi bland annat skapade en CV-bank där arbetsförmedlingen samlade alla CV och såg till att dessa kom till rätt personer i det företaget för att de skulle få kontakt med varandra, säger arbetsförmedlingens representant Kristina Severin Rajala.
- Väldigt imponerande av de företagen som var på plats som verkligen gav allt och marknadsförde sin arbetsplats på bästa vis. Att vi på de avslutande 50 minuterna kunde totalt genomföra 56 arbetsintervjuer är ett kvitto på att konceptet med mässan var effektivt och lyckat, kommenterar näringslivsutvecklare Sara Dahlberg.